Editiile de septembrie: motive sa le citesti

It’s that time of the year… Nu, nu e Craciunul. E perioada cand rasfoim editiile de septembrie ale revistelor de moda. Este luna cand revistele – asa-numitele Biblii ale Modei – au dimensiunea cartilor de telefon.

Nu (mai) sunt o cititoare avida a revistelor mainstream, dar de cateva ori pe an mi le cumpar pe cele importante…and then some, cateva de nisa. Motivul meu principal: ma ajuta sa imi fac o idee foarte clara asupra tendintelor din urmatorul sezon. Daca e o revista buna, „tendintele” nu se vor rezuma doar la industria modei si a frumusetii, ci si la cultura, advertising, cultural, muzica, social, deco, lifestyle, tehnologie…

Sincer vorbind, in multe cazuri paginile revistelor vor naste in femei frustrari. Visam la diverse  – pantofi, accesorii, genti, piese vestimentare – care si-ar face loc pe un wish-list dintr-o wish-life… Alte frustrari sunt mai realiste si mai putin aspirationale: ce ar trebui sa faca o cititoare cu toate informatiile din paginile de shopping? cum traduci un trend portretizat de o femeie de 1.80 inaltime si 42 de kilograme, cand tu ai 1.65 sau 75 de kilograme? cum intelegi care tendinte se potriveste cui si de ce? care sunt criteriile?

In momentul in care aflam care sunt directiile, tendintele, inspiratiile stilistice ale fiecarui sezon, noi in rol de consumatoare de moda descoperim noile „reguli” ale modei – adica noi perspective legate de croieli, alaturari de imprimeuri, asocieri cromatice, noile idei legate de proportii, lungimi, forme, texturi – si, abia apoi, le putem depasi sau adapta. Pana nu le intelegem asa cum trebuie, nu le vom putea individualiza conform propriului stil, siluetei, activitatilor, varstei. Pana nu le intelegm asa cum trebuie, nu vom face decat un copy/paste mediocru a ceea ce vedem pe un blog oarecare, intr-o pagina de revista sau pe un board de Pinterest.

Asadar, daca ar fi sa fac o lista a ceea ce putem invata dintr-o editie de septembrie – de Vogue, Elle, Harper’s Bazaar, Porter, Business of Fashion, Officiel, ca sa enumar doar cateva -, aceasta ar fi:

Identifici puncte de reper ale principalelor tendinte

Cu exceptia cazului in care faci parte din industria modei sau ai extrem de mult timp la dispozitie sa navighezi online, devorand absolut toate cele cate sute de prezentari de colectii pentru sezonul in curs, editiile de septembrie vor organiza succint, pentru cititoare, cele mai importante directii stilistice pentru toamna in curs, le vor imparti pe categorii (piese-cheie, culori-vedeta, noile lungimi, noile volume samd) si le vor sumariza in cateva paragrafe explicative, cu referire la cele mai bune colectii.

Atunci cand intelegi ce tip de haine vor domina colectiile din magazine, esti capabila sa iti planifici mai bine lista de shopping si ai o perspectiva mai realista asupra pieselor pe care doresti sa le introduci in garderoba. De asemenea, iti poti da seama care sunt trendurile cu care te vei rasfata, ce vei ignora si ce are potential de „supradoza stilistica”.

Elimini elementele care iti pot distrage atentia

O data ce stii care sunt trendurile, croielile, culorile, lungimile, imprimeurile din sezon potrivite tie prin prisma proportiilor siluetei, pigmentatiei, stilului de viata, preferintelor stilistice, le vei elimini pe cele nepotrivite. Te vei putea concentra doar pe ceea ce stii ca ti se potriveste si nici nu vei lua in seama restul. Vei economisi timp, vei avea mai putine frustrari, vei avea mintea clara si bugetul „under control” (la modul ideal, desigur!)

Recunosti piesele „must-have” cu potential de „clasice”

Fiecare sezon aduce cu sine piese clasice, reinterpretate: fusta creion, mantoul trei-sferturi, blazerul la doua randuri de nasturi, trench-urile, culorile neutre, rochiile care contureaza linia siluetei, cardiganurile… Fiecare depind de inspiratia designerului. O data ce le recunosti, poti decide care dintre aceste piese cu potential de „clasic” merita un pret mai mare si un loc in garderoba ta. Subliniez asta pentru ca chiar si piesele „clasic clasice” ajung sa se demodeze: reverele si lungimile sacourilor se schimba, la fel gulerele camasilor, mansetele bluzelor, linia si directia tivurilor, inaltimea beteliilor, amploarea manecilor, dimensiunea nasturilor si gentilor…

Devii maestra a culorilor si texturilor

Un sezon nou inseamna inspiratie noua, dorinta nestapanita a designerilor de a jongla cu tesaturi, texturi, suprafete, culori, nuante. In acest punct este esential sa stii ce culori ti se potrivesc: calde sau reci? intense sau nesaturate? pastelate sau intunecate? Rozul fanat si pastelat, de pilda, este culoarea vedeta a iernii 2013, dar stii cat de putinor femei li se potriveste? Tragic…

O data ce intelegi ce tipuri de nuante si culori se potrivesc pigmentatiei si contrastului fizionomiei tale, vei putea elimina culorile care te dezavantajeaza. Acest lucru este valabil pentru vestimentatie, machiaj si accesorii. Degeaba se vor purta rujurile visinii sau vermillion, daca tie ti se potrivesc cele trandafirii…

Fii dispusa sa alaturi texturi noi, iar in paginile revistelor le vei vedea in premiera: pantaloni de training cu bluze de voal, fuste din tweed cu cardiganuri din paiete, rochii de matase cu pulovere foarte groase, fuste din PVC sau latex cu jachete matlasate…

Stabilesti accesoriile cu care te vei juca

In fiecare sezon, designerii se amuza cu prototipuri de genti, modifica dimensiunile colierelor si latimile curelelor, schimba forma si pozitionarea cerceilor. Daca esti dispusa sa cheltui o suma serioasa pe o geanta de care te-ai indragostit si care te va servi cativa ani buni, iti recomand sa nu procedezi la fel cu bratarile, colierele, cerceii si inelele momentului. Se schimba in fiecare sezon: atat de repede, incat se strica de la o zi la alta, la fel de repede ca „yesterday’s jam”, vorba britanicilor din IT Crowd.

Stapanesti sectorul incaltamintei

La fel cum noile croieli si stiluri vestimentare se modifica la fiecare sezon, formele pantofilor, sandalelor, cizmelor, botinelor, ghetelor care apar pe podium se schimba frecvent. Vigilenta cu privire la tendintele din sectorul incaltamintei – noi inaltimi si forme ale tocurilor, modificari ale grosimii platformelor si tocurilor, aparitia sireturilor la cizme, modificarea inaltimii carambului la o cizma sau a varfului la un pantof – va trage un semnal de alarma legat de garderoba ta: fie iti vei aduce aminte de o pereche cumparata cu un an in urma care pare „very now”, fie te va trimite urgent la cumparaturi.

Decizi ce pui pe lista de asteptare

Desi este cumplit de tentant sa cumperi tot, tot, tot ce ai nou pe lista de shopping in primele luni de toamna (septembrie si octombrie), nu uita de inevitabil. Inevitabil, fiecare sezon din moda se sfarseste si, inevitabil, ii urmeaza un fericit sezon de reduceri. Daca esti atenta la tendinte si ti-ai facut o lista de shopping meticuloasa, bine structurata, iti vei da seama care sunt piesele pentru care merita sa astepti si care sunt cele care vor deveni indisponibile pe masura ce trece sezonul.

In concluzie, daca va numarati intre fashioniste sau daca pur si simplu vreti sa va actualizati garderoba, merita sa frunzariti editiile de septembrie. Oferiti-va doua ore, intr-un weekend, pentru ca apoi sa aveti mintea limpede la shopping, pana in ianuarie. Va actualizati cunostintele despre colectii, va puneti la punct cu denumiri ale unor noi culori sau noi detalii vestimentare, va faceti o lista minima a ceea ce simtiti ca vi se potriveste, va exprima stilul.

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Fotografii: pinterest.com, nytimes.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.