Putem spune ca moda este, in sfarsit, etica?

Mini-colectiile „eco” au devenit o parte obisnuita a liniilor prezentate sezonier de brandurile mass-market: o prezenta aproape la fel de familiara precum paietele in colectiile de Craciun si imprimeurile florale in cele de primavara. Desigur, ele bifeaza o serie de „casute” pentru consumatoarele interesate de procentul de bumbac organic din tricourile, jeansii si rochiile cumparate. Insa putem spune ca brandurile fac cu adevarat un efort in directia sustenabilitatii si procesului de reciclare in moda sau se rezuma la gesturi simbolice care „repara” imaginea unui sistem defectuos?

Mango este unul din brandurile care isi imbunatateste constant pozitionarea, atat prin design dar si incluzand sustenabilitatea in modelul lor de business. De curand a lansat Committed, o colectie compusa din 45 de piese (25 pentru femei si 20 pentru barbati): rochii cu aspect modern dar a caror inspiratie este vizibil clasica, costume comode cu blazere lejere si pantaloni largi sau conici, topuri cu maneci arhitecturale sau voluminoase. Per ansamblu: siluete minimaliste in tonuri naturale de crem, bejuri si verde, piese functionale cu linii curate, al caror design este realmente atragator. Le vad intrand in garderobele multor femei si surpavietuind nenumarate sezoane. Ce altceva scrie pe „cartea de vizita” a colectiei? Productia a fost realizata in Portugalia, Maroc si Turcia, piesele sunt din bumbac reciclat si/ sau organic, poliester reciclat si Tencel, colorate cu vopseluri eco-friendly si vin insotite de certificate individuale de garantie a eticii procesului de fabricare. Pretul catorva piese din colectie este mai ridicat decat cel practicat, in general, de Mango, dar se datoreaza utilizarii fibrelor premium.

Colectia mango Committed 2017

In primavara lui 2016, Fashion Revolution (ONG-ul britanic responsabil pentru campania mondiala #WhoMadeMyClothes) a facut publica prima editie a raportului Fashion Transparency Index.

Patruzeci de branduri din diverse sectoare ale industriei de moda – mass-market, de lux, de sport, accesorii, incaltaminte si denim – au fost supuse scrutinului si analizate pe baza informatiilor financiare disponibile. FTI devine, astfel, o modalitate prin care industria modei este fortata sa isi asume responsabilitatea fata de procesul de productie si canalele proprii de distributie si, deloc de neglijat, fata de noi, consumatorii finali. Indexul ofera „note” fiecarui brand pe baza transparentei politicilor si codurilor interne, a programelor de CSR si furnizorilor de resurse, auditurilor sociale si de mediu, fara sa devina un vot de sustinere a performantelor etice ale acestuia.

Spre exemplu, H&M s-a clasat pe locul 1 anul trecut, desi salariile pe care le ofera muncitorilor din fabricile sale abia ating limita normalitatii. In raportul FTI din 2016, Mango are un scor de 50 de puncte – satisfacator, dar nu remarcabil sau meritoriu. Pe de alta parte, de la publicarea raportului, multe branduri si-au publicat listele cu locatiile fabricilor: Marks&Spencer a inaintat chiar o lista interactiva a tuturor fabricilor cu care colaboreaza international, in mod similar Zara si Gap, Jack Wills a facut chiar reportaje si interviuri in fabricile brandului din China si Portugalia (incarcate apoi pe siteul firmei), iar ASOS urmeaza sa afiseze lista fabricilor care nu doar produc pentru brand, ci sunt si proprietatea acestuia.

In concluzie, brandurile din lumea modei intentioneaza sa fie corecte, etice, angajate. Cu incetinitorul, lucrurile par sa se miste in directia potrivita si le putem privi cu speranta, dar si cu constiinta unui drum lung. Cine stie, poate in cativa ani aceste colectii-capsula vor evolua, se vor transforma in practici de business normale si frecvente, in reguli ale jocului in loc de a fi exceptii. Pentru ca shoppingul sa fie facut in spiritul corectitudinii, fara ca cineva sa munceasca in conditii abjecte pentru ca noi sa purtam o rochie cat se poate de obisnuita.

mango2

P.S: puteti gasi colectia Committed in magazinul Mango din Bucuresti Mall.

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

3 comentarii la acest post

  1. 1
    Dana says:

    Ma bucur foarte tare ca scrii si despre etica in moda. Pentru ca putini se gandesc de unde au venit hainele lor si prin ce procese au fost facute. Sper sa ajunga la cat mai multa lume informatiile astea 🙂

  2. 2

    Nu ma dau in vant dupa firma. Cumpar intotdeauna lucrurile care imi plac si in care ma simt confortabil. Legandu-ne de brand, cred ca cel mai mult imi plac lucrurile de la Mango. Cat despre Zara, mi s-a intamplat sa comand cu cativa dolari produse de pe site-uri chinezesti si sa primesc produse cu eticheta Zara. No comm.

  3. 3

    Da, se poate spune ca suntem pe drumul cel bun…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.