Eroine byroniene, castele si corbi: inspiratia gotica

Batman, Neo si Morticia ar trebui sa fie in culmea fericirii, daca sunt abonati la Vogue. La fel si orice fashionista care habar nu are ce sa imbrace de Halloween.

Goticul, reinterpretat pentru cele care vor isi dezvaluie latura intunecata, ne invita sa ne costumam in eroine byroniene purtatoare de rochii din dantela suava, in dominatoare si femei fatale invesmantate in piele si latex, in fecioare medievale aparate de siluetele unor armuri magice din piele tabacita sau infasurate in cape cavaleresti, sa visam la castele bantuite, la ursiti pe cai albi si la iubiri ce transcend veacurile.

 Three as Four, John Rocha, Frankie Morella A/W 2010

Yohji Yamamoto, Alexander Wang, Mark Fast A/W 2010

Este un sezon in care designerii reinterpreteaza goticul, in cheie „rock” sau „romantic-futurista”, dar evident de lux. Colectii importante reusesc sa incante atat pe devotatele sub-culturii gotice, dar si pe dramaticele inspirate de efectele vizuale ale texturilor negre si ale creatiilor flamboaiante.

AF Vandervorst, Angelo Marani, Missoni A/W 2010

Hainele au fie siluete clar desenate, cu elemente fixe, fie cu forme greu de deslusit, cu suprapuneri si transparente care camufleaza corpul. Rochiile cu insertii din piele si cusaturi externe, reliefate, creaza iluzia unor corsete sau platose; pelerinele voluminoase, din piele, sifon sau stofa, inlocuiesc trenele romantice dar ne imprumuta aceeasi postura impunatoare; bluzele medievale sunt infrumusetate de dantela vintage si tricotaje sub forma unor panze de păianjen; drapajele si efectele de rasucire ale unor tesaturi creaza forme noi; siragurile multiple de perle negre stau alaturi de voalete, manusi din dantela neagra, ghete inalte de motociclist si paiete stralucitoare.

 Ann Demeleumeester, Frankie Morello, Wayne A/W 2010

Jean Paul Gaultier, Bora Aksu, Alexander Wang A/W 2010

De altfel, pielea si dantela sunt materialele preferate. Creatiile Givenchy, Louise Goldin sunt expresii ale unor viziuni romantice, fantomatice, in care siluetele feminine sunt potentate de conturari arhitecturale si de efectele texturilor celor doua materiale. Givenchy a renuntat la piele, in favoarea dantelei si penelor, in timp ce Goldin a preferat pielea sculptata, unghiurile geometrice si liniile futuriste, care mi-au adus aminte de mai vechi colectii Gareth Pugh. Dantela si tricotajele-plasa au aparut in cheia colectiei Missoni, in care negrul este metamorfozat in texturi-cascada, creatii senzuale si rafinamente pline de maturitate.

Alexander Wang a optat pentru o perspectiva urbana, in care negrul si stilul post-grunge-goth dau nastere unor uniforme androgine. Desi sobre, creatiile lui sunt provocatoare, de un erotism ascuns, probabil datorita suprapunerilor si decupajelor atent plasate. In sfarsit, fanteziile romantice sunt sursa de inspiratie pentru Angelo Marani, Ann Demeulemeester, Haider Ackermann si Gareth Pugh.  Fuste si rochii cu trena, straturi multiple si drapaje din voaluri negre, perle si aplicatii din pene, inele supradimensionate sunt cateva dintre piesele si detaliile in care se vor costuma Reginele Intunericului din acest sezon.

Givenchy, Gareth Pugh A/W 2010

Frankie Morello, Louise Goldin A/W 2010

AF Vandervorst, Yves Saint Laurent, Haider Ackerman A/W 2010

BCBG Max Azria, Dennis Basso, Les Copains A/W 2010

 DSquared2, PPQ, Givenchy A/W 2010

Elie Saab, Alexander Wang, Adam A/W 2010

Martin Margiela, Rick Owens, Aquascutum A/W 2010

Jen Kao, CNC Costume National, Elie Tahari A/W 2010

Missoni, Jill Stuart, Donna Karan A/W 2010

 Vanessa Bruno, Rick Owens, Camilla Staerk A/W 2010

Haider Ackerman, Christopher Kane, Versace A/W 2010

Yves Saint Laurent, Chapurin, Gianfranco Ferre A/W 2010

(Facand o paranteza mai larga si fara legatura cu moda, nu pot sa nu sesizez legatura (falsa!) dintre valul de filme si literatura cu vampiri-adolescenti cu reaparitia acestui stil romantic, misterios, intunecat (si, zic eu, deloc comercial). Spun „falsa” pentru ca din toate caracteristicile fictiunii gotice – intriga horror sau romantica, iubire siropoasa dar irealizabila dintre o muritoare si un blestemat, teme legate de mortalitate, decadere, decadenta si nebunie, butaforia tipic victoriana insotita de atmosferica ceata londoneza – nu s-au pastrat decat costumatia in culori intunecate si legaturile romantate dintre el si ea. Se pare ca azi, la fel ca in epoca victoriana, neo-goticul vinde, mai ales daca este simplificat intr-o reteta a la americaine, la fel ca fast food-ul.  Daca aveti chef sa va faceti plinul cu literatura gotica, gasiti aici cele mai valoroase exemple de fictiune: http://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_literature)

Fotografii: nymag.com; elle.com 

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.