Habar n-ai ce sa ii cumperi? Nici eu nu stiu…

hero-landscape-mindful-christmas-stocksy

E ceva de cosmar: timp de o saptamana, in fiecare an, persoana de langa tine devine cel (sau cea) pentru care „e imposibil sa cumperi ceva potrivit”.

Noroc cu GQ. Sper din tot sufletul ca toata redactia GQ US – femei, barbati, spiridusi and the rest of the gang – are parte de cel mai bun Craciun din ultimul deceniu si le doresc ca Mosul sa le aduca sosete monogramate, kituri retro de barbierit incrustate cu sidef si ata dentara presarata cu glitter. Stiti de ce? Pentru ca au facut o fapta buna.

Intr-o maniera cat se poate de politicoasa, sarmanta si simpatica, au scris un articol de nota 10 adresat cititorilor de sex masculin, in care ofera acestora date si informatii clare, cuantificabile, verificate despre… ce ar trebui sa cumpere femeilor din vietile lor. Si ce nu.

GQ a facut un sondaj in randul a 150 de femei de varste si venituri diferite, cu gusturi la fel de diverse, impartind apoi concluziile si recomandarile de cadouri in 5 categorii separate: bijuterii si accesorii, imbracaminte, cosmetice, cultura si experiente. Ideea din spatele sondajului e simpla si pragmatica: „stimate domn, noi iti facem jumatate din munca; te ajutam sa iti dai seama ce i-ar aduce bucurie iubitei sau sotiei, tu doar vei merge la cumparaturi cu graficele noastre in portofel; mult noroc!”

Asadar…

Daca e genul careia ii plac bijuteriile si accesoriile, ai 42% mai multe sanse sa o faci fericita cu un colier, eventual cercei. Nu ii face cadou inele, decat in situatia exceptionala in care te gandesti sa o ceri de nevasta. Inelele sunt preferate doar de catre 12% dintre femei. Parfumurile sunt bine plasate pe scala preferintelor, in timp ce o fotografie inramata sau un tablou par sa fie alegeri rezonabile in categoria cadourilor „culturale”.

Bun, in momentul acesta ar fi simplu sa ne incruntam, sa aducem argumentul (logic) al diversitatii gusturilor si preocuparilor femeilor („cate femei, atatea preferinte”) si sa ironizam sondajul GQ. Dar hai sa fim putin serioase. De cate ori nu ati cautat pe Google „cadouri de Craciun pentru barbati”? Pe cate prietene nu ati sms-uit intrebandu-le ce cumpara partenerilor, in speranta ca puteti fura o idee? De cate ori nu ati intrat intr-un magazin, confesandu-va vanzatoarei „caut ceva pentru iubitul meu, habar nu am ce sa ii cumpar; ce imi recomandati”?

Este unul din paradoxurile sezonului: gasim cu usurinta cadouri pentru cei care nu se sunt foarte apropiati, in timp ce oamenii de langa noi – cei pe care ii iubim, cei cu care ne petrecem mult timp impreuna, cei despre care credem ca ii cunoastem ca in palma – devin enigme, mistere, puzzle-uri, adevarate labirinturi incalcite. „Ce sa iti cumpar? Ce iti doresti? Ce te-ar multumi?”, ajungeti sa urlati unul la celalalt, dupa ore de tortura prin magazine.

Dar sa ma intorc la articolul din GQ si incercarea lor viteaza de a le salva pe femei de inca un Craciun in care zambesc, descumpanite sau dezamagite, la un set de sampon+balsam+crema de maini de la Body Shop, cumparat de un el abulic in seara de 23 decembrie. Una din informatiile interesante din sondaj este cat de ferme sunt femeile cu privire la cadourile pe care NU si le doresc. Manusile si caciulile au parte de un mizerabil 4% in categoria „fashion”, in timp ce produsele pentru baie sunt perdantele categoriei de beauty. Incepeti sa observati trendul?

Femeile sunt unice, dar in egala masura fac front comun cand vine vorba de o anume chestie: vor respinge (sau le va displace profund) orice cadou care ar putea fi oferit, la fel de usor si in acelasi ambalaj, mamei iubitului in cauza. O esarfa involanata si cu imprimeuri florale este numa’ buna pentru mama-soacra. Un set de sapunuri cu parfum de levantica: idem. O mini-cada roz cu optiune de masaj la picioare in timp ce te pregatesti de o pedichiura – serios? Chiar face cineva astfel de cadouri?

De curand, o buna prietena imi povestea cum iubitul actual a vandut pe OLX un gratar electric. Draga de ea a stiut, fara sa intrebe, ca era vorba de un cadou facut de o iubita anterioara, cadou care nu fusese niciodata folosit. Ne imaginam impreuna momentul in care, plimbandu-se prin mall si ajunsa la capatul puterilor, fosta iubita a intrat in primul magazin in care spera sa ii gaseasca un cadou – orice. Si a ales un gratar electric pentru ca, nu-i asa, „barbatii adora un barbecue!”

Nu, barbatii nu „adora” sa faca gratar. Unora le place, altora nu. Experienta mi-a arata ca, asa cum femeile nu suporta cadourile insirate mai sus, barbatii vor accepta cu politete – dar nu se vor bucura real – cadouri care nu sunt amuzante, practice sau folosibile imediat. Barbatii nu au chef sa se frasuie cu o gradina japoneza miniaturala buna pentru birou, indiferent cat de mult ii va destresa. Barbatii nu vad rostul unui set retro de barbierit cu manere din lemn de tek, mai ales daca eticheta sare de 100 de lei. Barbatii nu se vor entuziasma la vederea unei pijamale, a unui album despre vilele din Toscana sau a unui tirbuson cu baterie.

Sunt convinsa ca, daca va uitati in trecut, veti vedea ca fiecare relatie a fost insotita de cadouri uitate, neinspirate sau irosite: unele care au fost acceptate din curtoazie, altele care nu au functionat defel, chiar si unele despre care puteti admite „ummm, nu stiu la ce m-am gandit cand l-am cumparat…” Unele cadouri sunt motiv de orgoliu ranit, un perpetuu calcai al lui Ahile, acel lucru care a costat un munte de bani sau a necesitat un considerabil efort, fara a fi apreciat la justa valoare. Altele continua sa fie o surpriza placuta ani la rand, de tipul „the gift that keeps on giving”. Dar, indiferent ce ii oferi celui (sau celei) de langa tine in acest Craciun, te implor nu face cadou o cadita de masaj pentru picioare!

Lasand gluma la o parte: voi cum alegeti cadourile pentru cei care va sunt dragi? care a fost cel mai neinspirat cadou primit sau oferit?

Tag-uri :
Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare
nikead

Comentarii la acest post

  1. 1
    Diana spune:

    Un iepure…viu, de la agentia care vroia sa se ocupe de eveniumente si cadouri pentru clienti. L-am dat copilului unui coleg si iepurele a murit dupa trei zile. Jale mare…:(

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *