La ce sa ne asteptam de la cliente?

Cu multe luni in urma am scris un articol despre vanzatoare, prin prisma experientei unei cumparatoare obisnuite. Mi-ati lasat cateva comentarii (mult mai multe prin mesaje private): va feriti de unele, dar pe altele le placeti; va agaseaza cu recomandarile dar intalniti si cateva care va ignora complet; unele sunt profesioniste, placute, altele incompetente… Experientele difera de la magazin la magazin, de la un brand la altul, de la o persoana la alta.

Adevarul este ca nu ne putem astepta la primirea calda si surazatoare dintr-un atelier sau un magazin exclusivist, atunci cand intram intr-un magazin parte dintr-un lant international.  In mod similar, nu ar trebui sa ne asteptam ca peste tot sa existe o persoana angajata de garda la cabinele de proba, care sa numere piesele vestimentare, sau altele angajate special doar pentru a reface si aranja teancurile de tricouri. Sunt meserii diferite, este vorba de implicare si pregatire profesionala diferita si, deseori, vorbim despre salarii total diferite!

Ca urmare a acelui articol, m-am gandit sa intorc oglinda. Sa vorbesc cu cateva directoare de magazine si cu cateva vanzatoare, pentru ca sa aflu ce parere au despre cele care trec pragul magazinului lor.

Dintre multele exemple primite, am facut o selectie ale celor mai neplacute, celor mai caricaturale si celor mai agreabile intalniri, povesti, experiente…

Printesa

„Pentru ca suntem un magazin de lux, am parte de multe printese! Le recunosc usor. Sunt genul care, atunci cand eu spun „Buna ziua”, nu vor raspunde niciodata. Daca le propun sa le ajut, sa le caut o anume haina, se uita la mine cu o privire care imi spune: „Pardon, cu mine vorbesti? Nu stii cine sunt?” Chiar daca eu sunt managerul magazinului, pentru ele nu sunt decat o vanzatoare, angajata pentru a le aduce o haina intr-o marime diferita si a incasa banii. Din pacate, ne trateaza ca si cum suntem un soi de servitoare…”

Nehotarata

„Ne pune sa ii aducem toate hainele din magazin, ne face sa dezbracam manechinul din vitrina pentru ca este sigura ca va cumpara rochia sau tinuta aceea si, dupa 2 ore de probat haine, se uita la ceas cu un aer grabit si pleaca din magazin, sub pretextul unei intalniri de care a uitat! Mai  sunt si cele care se razgandesc, a doua zi dupa ce au cumparat o haina, si vin sa o schimbe.”

Exigenta

„Este clienta care ne roaga sa ii punem o haina sau doua deoparte, pentru a-si da timp de gandire pana mai probeaza ceva in magazinele vecine. Revine dupa trei saptamani, surprinsa ca hainele nu mai sunt rezervate, si face o scena de fata cu toata lumea: „cum ati putut sa imi vindeti rochia?„”

Depresiva

„Probeaza si iar probeaza, dar nu cumpara niciodata nimic. Este plictisita de viata chiar inainte de a intra in magazin, sta in fata oglinzii cu privirea in gol, se priveste cand din stanga, cand din dreapta, ofteaza tot timpul… Nu as avea o problema daca ar face asta rar sau intr-o zi cand magazinul este gol. Dar obisnuieste sa apara exact sambata dupa-amiaza, cand avem cele mai multe cliente, si monopolizeaza o cabina si pe una dintre colegele mele!”

Ciudata

„Intr-o zi, dupa ce ii incasasem banii si ambalasem toate hainele cumparate in hartie si i le pusesem in pungi, clienta respectiva m-a pus sa le despachetez pe toate pentru a verifica etichetele. Din nefericire, unele dintre ele contineau acril si alte fibre artificiale. Mi-a spus ca este alergica, i-am dat banii inapoi si am ramas cu toate hainele in brate.”

Exhibitionista

„M-a pus sa intru in zona cabinelor de proba, dupa ea, pentru ca sa ii admir noul bust „implantat” si liposuctia! Nici n-am stiut cum sa reactionez, m-am inrosit toata si nu am mai putut sa o privesc in ochi!”

Hoata

„Nu se intampla des, dar este clasica faza cu furatul umeraselor frumoase, din lemn alb. Sau sa aiba in geanta o forfecuta de unghii, cu care decupeaza in jurul magnetului anti-furt.”

Nerealista

„Este convinsa ca poarta un 38. Am nevoie de mult tact si diplomatie pentru a o face sa inteleaga ca pantalonul ii va veni mai bine, daca probeaza un 42. Cand ii spun ca brandul respectiv urmeaza tiparul din scurt, imi raspunde ca este prost croit.”

Neingrijita

„Avem cliente care vin cu pedichiura nefacuta de luni de zile dar probeaza cele mai fine sandale, murdaresc cu ruj si fond de ten un pulover alb, lasa pete de transpiratie la subratul unei camasi din matase, agata firele unui cardigan delicat si, cel mai enervant, isi lasa copiii sa isi puna mainile lipicioase de inghetata sau suc pe haine. Tot ele sunt scandalizate, daca ne permitem sa le atragem atentia, cu politete si delicatete…”

Nesimtita

„O data la cateva luni isi cumpara o rochie, pe care o poarta o noapta, apoi revin pentru a le fi rambursati banii, jurandu-se ca petele albe de deodorant de la subrat sau mirosul de parfum existau si cand cumparase rochia. Daca acesteia acceptam sa ii dam inapoi suma cheltuita, refuzam din start clientele care incearca sa aduca inapoi un costum de baie purtat – chiar daca fac scandal!”

Din fericire, exista si clientele agreabile, al caror comportament elegant compenseaza pentru celelalte.

Infirmiera

„Intr-o zi aveam o migrena cumplita. Incercam sa raman draguta, sa zambesc. O clienta fidela, care ma cunostea de vreo un an de zile, a observat ca nu ma simteam bine. A fost atat de draguta incat s-a dus pana la farmacie si s-a intors cu un Nurofen.”

Atenta

„Am o clienta care, de fiecare data cand pleaca intr-o vacanta, ne trimite o carte postala. O alta mi-a adus o cutie de ciocolata de Craciun si mi-a spus ca se bucura de fiecare data cand poarta o anumita rochie, pe care i-am recomandat-o la un moment dat.”

Prietena

„Clientele fidele ajung sa ne fie amice, prietene. Vin in magazin o data pe saptamana, stam putin de vorba, incep sa imi povesteasca despre copii sau despre problemele de la munca, ba chiar imi spun ce parere au despre noua colectie, imi spun deschis ce nu le place, le sun sa le anunt cand primim marfa noua…”

Nu stiu daca ati zambit sau daca v-ati incruntat citind descrierile de mai sus, dar mi-ar placea sa stiu: voi ce fel de cliente sunteti?

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

8 comentarii la acest post

  1. 1
    Teodora T says:

    Buna, urmaresc blogul tau de foarte mult timp si articolul acesta este unul dintre preferatele mele : eu cred ca sunt o combinatie nefasta intre ciudata, exigenta si prietena; in functie de zi, stare, atitudinea vanzatoarei (atitudinea ei ma influenteaza in proportie foarte mare).
    Astept cu nerandare o postare viitoare
    Teodora

  2. 2
    Roxana says:

    Asa cum ai spus la inceputul articolului, exista diferite tipuri de magazine si deiferite comportamente in functie de acest aspect. Cumpar destul de mult design romanesc si m-am imprietenit cu cele care creeaza hainele. Nici nu ai cum altfel, sunt doua persoane deosebite (109 si Murmur). Cumpar mult online, tocmai pentru ca am timp sa ma gandesc si sa ma razgandesc, iar din magazinele multinationale cumpar in acele momente ale zilei cand este lisnite, tocmai pentru a alege bine.
    Ma streseaza unele magazine gen Stefanel si alte marci din acceasi categorie de pret, deoarece vanzatoarele te urmaresc. Imi cunosc foarte binedefectele, stiu ce trebuie sa ascund sau, mai bine zis sa corectez prin haine si atunci nu suport sa aud ca imi vine foarte bine. Eu sunt indiferenta. Prefer sa nu mi se acorde atentie, doar daca cer vreo informatie, in rest sa fiu lasata in pace.

  3. 3
    ramona says:

    Si mie imi place sa fiu lasata in pace cand intru intr-un magazin. In afara de salut si eventual sa intreb de o alta marime nu vorbesc cu vanzatoarele iar daca ele incearca sa deschida o conversatie zambesc usor si o inchei rapid. Am senzatia ca ele incearca sa vanda cu orice pret si imi aduc o multime de produse sa le incerc iar daca nu-mi plac ma fac sa ma simt prost ca nu-mi place nimic si atunci devin eu o clienta pretentioasa. Nu am incredere in ele deloc. Eu de obicei stiu foarte bine ce-mi place si ce nu iar daca rareori mi se intampla sa fiu nehotarata atunci nu cumpar. De returnat pana acum nu am returnat nimic nici nu am cerut never sa mi se puna ceva deoparte iar de furat…nu mai zic:)cred ca as intra in pamant. Ganduri de bine,Irina

  4. 4
    Ali says:

    Eu sunt din categoria celor care prefera sa fie lasate in pace.
    Apreciez faptul ca sunt vanzatoare foarte dragute care iti aduc marimea si culoare pe care o cauti. In rest… Stiu eu mai bine ce vreau. :)))
    Se intampla uneori sa imi doresc un tricou cu 2 numere mai mari tocmai pentru a arata mult mai larg. Stiu ca port M, dar imi doresc un XL. S-a intamplat si reversul. Mi-am cumparat o geaca XS pentru ca manecile sa fie mai scurte. Era fix efectul pe care mi-l doream in momentul respectiv. Sfatul si insistentele vanzatoarei de a cumpara marimea portivita nu m-au ajutat deloc.

    O duminica frumoasa,

    Ally

  5. 5
    eva galambos says:

    Irina draga, nu stiu daca ce ai scris aici s-a intamplat aievea, dar articolul e excelent. Am sa propun pentru Baabel unde ai destui cititori.Te pupa matusa ta.

  6. 6
    Ada says:

    O perspectiva foarte interesanta! Merita un big big share!

  7. 7
    Andreea says:

    In general daca imi place cum ma imbraca ceea ce cumpar nu stau pe ganduri, dar chibzuiesc ceva timp in a vedea daca imi este necear sau daca port pe viitor acel articol. nu cumpar doar sa fie cumparat. imi plac magazinele in care vanzatoarele te primesc cu respect si ies repede din magazinele in care fetele nu au chef de munca si ma mai si tutuiesc. respectul meu il arat si unei fete de 18 ani si unei dne. de 50-60 ani. imi plac vanzatoarele care te sfatuiesc, dar nu inseamna ca le si accept sfatul. sunt unele care o fac doar pentru target si sunt f. putin care o fac din simt estetic, iar cele din urma chiar sunt de luat in calcul ptr. momentele in care esti nehotarata.
    Postarile dvs. ma inspira. o zi buna va doresc!

  8. 8
    andra says:

    Articolul ”graieste” adevarul, dar banii clientului nu sunt niste pretentiosi, nici nesimtiti, nici depresivi.
    Singurul element important este sa nu falimentam, si firma sa cunoasca o dezvoltare continua.
    Din momentul in care ne-am pus in slujba clientului, nu avem de ce sa ne mai lamentam, ci doar sa facem fata situatiilor cu mult tact si delicatete 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.