De ce uneori merita sa platim pretul premium

Pentru fiecare dintre noi, un pret „premium” inseamna altceva: in functie de bugetul individual, in functie de asocierea pe care o facem sau o avem cu un brand, dar mai ales in functie de ceea ce percepem a fi „calitate”.

Nu am sa intru acum intr-o dezbatere despre psihologia stilului: de ce unele femei sunt dispuse sa plateasca un pret exorbitant pentru o eticheta de designer, dar marginalizeaza haine si accesorii de aceeasi calitate si refuza sa le cumpere, doar pentru ca brandul le este mai putin cunoscut (dar si pentru ca pretul este insuficient de ridicat, la fel ca in reclama cu Dacia Duster, remember?).

Nu vreau nici sa nasc o discutie legata de momentele rarissime cand cheltuim o mica avere, un pret absolut aberand, pe o singura piesa vestimentara – de cele mai multe ori, o rochie de seara pe care o purtam o singura data.

In schimb, daca esti obisnuita sa iti cumperi imbracamintea si accesoriile de la brandurile mass-market, vei avea nevoie de o schimbare de paradigma ca sa intelegi cum se reflecta conceptul „premium” intr-o haina, asa cum mi s-a intamplat mie dupa ce m-am familiarizat cu Marella*.

In urma cu doi ani, dupa o masiva evaluare de garderoba – si de viata personala, si de finante! -, am decis ca nu voi mai face cumparaturi de impuls. In schimb, ceea ce urma sa imi cumpar va fi trebuit sa se supuna unor criterii de longevitate, design, calitate, versatilitate. Zis si facut, pentru ca de fapt asa am inceput sa investesc in propria garderoba, nu doar sa o umplu cu haine de duzina.

Sa va spun ce am invatat:

1. Brandul-umbrela conteaza, dar nu este esential. Marella, de pilda, apartine de Max Mara, dar nu este o linie difussion. Chiar daca designul colectiilor difera intre cele doua branduri, stilul clasic-actualizat, minimalist si calitatea tesaturilor (luxoase, fluide, longevive) se pastreaza, fara nici un fel de compromis.

2. Viata lunga si calitatea unei haine se reflecta in pretul ei. In limbaj financiar-contabil, acest lucru se traduce prin „amortizarea costurilor”, iar in jargon stilistic se numeste „cost per wear”. O rochie ieftina, dintr-un bumbac subtire, se va scamosa dupa cateva purtari, o parte a tivului se va desface dupa ceva timp, culoarea se va estompa usor, vei avea nevoie sa iti cumperi separat un furou sau o jupa daca materialul este deschis la culoare sau foarte fin.

Cu cat reusesti sa porti o haina de mai multe ori, in cat mai multe variante de tinute (fara ca piesa sa se deterioreze), cu atat ii intelegi valoarea si calitatea. Cu cat inlocuiesti haina mai des, cu atat ajungi – in timp – sa platesti mai mult, pe o haina de calitate inferioara. In plus, hainele de calitate vin cu mici adaosuri: rochia are un furou detasabil, sacoul are nasturi de rezerva, camasile au balene secrete pentru guler (iar de multe ori, magazinul iti ofera servicii de retus gratuite)…

3. Longevitatea unei haine este masurabila. Desigur, nu in termeni exacti pentru ca nu vorbim de un sondaj de piata cantitativ! Cu cat o haina se apropie de stilul „clasic modernizat” sau „clasic contemporan” cu atat iti va fi mai utila. In aceasta categorie intra hainele basic, dar care au detalii deosebite si sunt croite din materiale de calitate, si pe care le poti purta in toate sezoanele, intr-un sir nesfarsit de tinute.

O simpla camasa alba devine remarcabila atunci cand poplinul este mai plin, tighelurile sunt duble, exista elemente vestimentare care atrag atentia cu discretie, fara a fi ostentative (un jabou reinterpretat, de pilda). La polul opus, cu cat o croiala este mai in tendinte, cu atat o vei scoate mai repede din uz.

*Btw, a nu se intelege ca sunt impotriva pieselor in tendinte.Spun ca piesele de baza ale garderobei  – camasa alba, jeansii de culoare inchisa, o rochie petrecuta de zi, o bluza matasoasa colorata – ar trebui sa aiba o nota de clasicism, eleganta, simplitate.

4. O haina frumoasa sau o geanta-unicat va crea anumite emotii. Spre deosebire de colectiile mass-market, o haina descoperita intr-un boutique select va avea o anume individualitate, iar in orasul tau nu vor exista mai mult de 3-5 femei care poarta ceva similar. Emotia poate fi senzoriala, legata senzatia tactila a materialului pe piele, poate fi data de confortul unei perechi de incaltaminte care ti se potriveste ca o manusa, de simpla estetica a lucrului cumparat, de placerea experientei care face obiectul si ziua memorabila…

*Marella apartine grupului Max Mara, magazinul din Bucuresti este pe Calea Victoriei 63-81 (langa World Class, la Radisson), iar colectia actuala are un echilibru foarte placut intre feminin si contemporan, intre elegant si sport, un fel de easy-to-wear potrivit femeilor care la birou poarta Business Casual, iar in timpul liber Smart Casual.

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii la acest post

  1. 1
    Supermamici says:

    Pana la urma calitatea este cea mai buna reteta…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.