Borseta: din nou la moda

Stiti care e partea care imi place cel mai mult cand incep Saptamanile Modei? Fotografiile de street style, cele autentice.

Ma fascineaza orice persoana total angajata in creearea unui anume look: punkeri, personaje flamboaiante si exotice, Teddy Boys retro… Ador, la fel de mult, sa studiez fotografiile acelor femei care, de doua ori pe an, apar pe strazile din Londra, Milano, New York si Paris, etaland cu dezinvoltura si credinta nestramutata cele mai neobisnuite lungimi de pantaloni, stratificari de blanuri, neopren si dantela, pulovere maxi purtate peste rochii purtate peste pantaloni, kitten heels combinate cu sosete groase colorate, sacouri destructurate si, mai ales, cu eterna expresie incantat-surprinsa de „What? Chestia asta? O am de ani de zile, am scos-o la repurtat in sezonul asta…!” Pentru ca, daca nu acum, atunci cand? Pe langa obisnuitele smecherii stilistice tipice sezonului, de data asta am mai remarcat o chestie: borsetele.

Primavara 2018 este departe de a fi primul sezon in care isi fac aparitia. Anul trecut a vazut un prim val, nu foarte timid, al acestui reviriment: mai toate fashionistele care se respecta au etalat cate o geanta-portofel Gucci aninata de curea, iar pe Asos toate modelele par sa fie best-sellere. Istoria borsetei e insa mult mai veche.

In Franta secolului al XV-lea, femeile purtau o „châteleine”, ornament similar unui saculet din catifea sau matase prins de betelia rochiei, iar barbatii isi legau de mijloc pungi din piele in care tineau bani, documente si chiar gloante sau pumnale. Borseta zilelor noastre aduce si cu tolbele indienilor nativi, colonistilor si cowboy-ilor din Vestul Salbatic, asa-numitele buffalo pouches, pe care barbatii le purtau de-a latul pieptului.

Borseta moderna – un mister semiotic al modei, pentru ca i se spune si „fanny pack”, „hip pack” sau „money belt” (in US), „bauchtasche” (in Elvetia), „bum bag” (in UK), dar si „le banane” (in Franta) – a fost de fapt inventata in 1962 de catre Melba Stone, o australianca care le-a creat initial pentru alpinisti, salvamontisti, skiori, ciclisti si iubitori ai echitatiei. Primele astfel de borsete, din materiale sintetice in nuante fluorescente, ascundeau trusele lor de prim ajutor.

A mai fost nevoie de alti douazeci de ani pentru ca accesoriul sa intre in arsenalul modei. Anii ’80-’90 raman etern asociati stilistic acest gen de accesoriu: AdWeek declara borseta „produsul cel mai cool al anului 1988”, iar in septembrie 1990 Vogue US ii dedica chiar un pictorial. In aceeasi perioada, borsetele devin singurul tip de geanta purtat de raveri in cluburi, Carrie Bradshaw poarta un model (tot Gucci!) intr-un episod din Sex and the City, Seinfeld il sicaneaza la greu pe George pe seama borsetei, Mathieu Kassovitz o integreaza in outfiturile golanilor din suburbiile pariziene. In 2011, pana si Diane von Furstenberg lanseaza o linie de astfel de genti-borsete-truse, cel mai probabil umplute cu rujuri, mini-parfumuri si gume de mestecat.

Revenind la sezonul in curs, borsetele nu mai sunt ce au fost, nu mai arata ca „pe vremuri” si nu se mai poarta ca acum 30 de ani. Ba mai mult, borsetele par sa fie purtatoarele unui mesaj despre feminism si femeia moderna. N-ati fi zis, nu-i asa? Dar sa va explic…

Cum ma uitam eu la sus-mentionatele fotografii de street style si notam styling-ul tinutelor – borsete purtate in jurul unor talii minuscule, deasupra unor rochii din matase, sau in diagonala pieptului, peste sacouri masculine oversize -, m-am intrebat daca nu cumva acesta e trendul cu cea mai mare (si neintentionata) incarcatura feminista.

Pentru ca, amuzant sau nu, feminismul nu sta in tricouri cu mesaje, intr-un hashtag sau intr-un meme. Feminismul inseamna, in esenta, a face viata femeilor mai buna, mai usoara, mai despovarata. Din punct de vedere stilistic, o borseta e un semn de progres. Ganditi-va la cat de pline si grele va sunt gentile in fiecare dimineata. Ganditi-va, in timp ce realizati ca v-au amortit umerii si gatul, ca in geanta de birou carati un laptop, o trusa de machiaj, o revista, telefonul si incarcatorul, portofelul, o esarfa, o umbrela, posibil o revista sau o carte, eventual niste servetele umede, o pereche de dresuri de schimb, foarte probabil o gustare sau o mica sticla cu apa… In acelasi timp, uitati-va la dezinvoltura cu care merg barbatii! Ei nu cara mare lucru sau, cand o fac, pasul le este mai usor si mai saltat (nu merg pe tocuri, da!), mainile le sunt libere, bratele li se misca in voie, umerii le sunt mai drepti.

Da, stiu ca toata lumea se asteapta sa avem un pachet de servetele in geanta sau o aspirina sau un tampon in plus. Gentile noastre sunt ecoul realitatii noastre, in care e nevoie sa fim mereu pregatite, sa venim cu solutii, sa fim pragmatice… Ce metafora! In plus, ca sa fie pusa sare pe rana, gentile mari si frumoase pe care le alegem vin cu un pret pe masura.

Divaghez… Ma reintorc, a treia oara, la fotografiile acestor femei, eliberate de greutatea inutilitatilor dintr-o geanta mare. Ce incantare, ce deliciu! Imaginati-va cum va fi ca, peste cateva saptamani, cand incepeti sa purtati rochii subtiri si trench-uri lejere si botine decupate, sa decideti ca plecati de acasa cu mainile goale? Sa luati cu voi doar strictul necesar? Sa plecati in flanare, la propriu fluierand si cu mainile in buzunare?

Borsetele acestei primaveri sunt chiar mai faine decat gentile miniaturale din 2017. Sunt de fapt o incrucisare intre o mini geanta messenger (tolba sau cross-body) si un uber-portofel, sunt mai putin „umflate” si mult mai putin stridente; sunt minimalizate, eficientizate, stilizate. Borsetele sunt suficient de incapatoare pentru chestiile esentiale, dar nu va vor obliga sa tineti mana fortat-indoita din cot, ca o geanta clasica, si nici unul din umeri putin ridicat, ca un rucsac. Borsetele nu va vor cauza dureri de spate, nu vor lasa urme rosii pe umeri, nu se vor agata de tivurile rochiilor, nu va vor incurca la bar. In schimb, va vor elibera bratele pentru un buchet de flori, a ridica un copil, a imbratisa o prietena, a face un castel de nisip, a sari peste un zid, a dansa cu bratele in aer…

Dupa cum spuneam, moda uneori functioneaza pe cai misterioase: uneori e minunata, alteori e idioata. In cazul de fata, moda functioneaza in avantajul femeilor si le ofera un strop de libertate. Stilistica si nu numai.

Asadar, inainte de a va directiona catre branduri de la care puteti cumpara borsete cool, iata 4 variante de purtare.

1. Pe talie, in loc de curea

Peste un sacou oversized, in locul cordonului unui trench sau mantou, cu „buzunarul” asezat frontal sau lateral.

2. Lejera, drept ornament

Aruncata pe un umar.

3. Ca pe o cartusiera

Varianta faina care nu face trimitere la borsetele de acum 20 de ani, asortate trainingurilor de fas.

4. Drept „amortizor” stilistic

… la vara, intre un cropped top si betelie. Daca topul e prea scurt, banda borsetei compenseaza si acopera cativa centimetri din zona dezgolita. O solutie sexy si pragmatica. Evident, nu e necesar ca borseta sa fie Chanel.

5. O mini-geanta, in loc de borseta

Nu va incanta borsetele? Atunci scurtati breteaua gentii si purtati-o pe solduri.

Mai jos, 7 variante cool pe care le gasiti local.

Bumbag R (preferatele mele si recomandarea #1!). Pornesc de la 100 lei; le puteti cumpara online sau la diferitele targuri la care participa.

Ianna Design, aici. Pret: 299, 15 lei. Le puteti comanda online, sunt disponibile in cele 3 culori din foto (verde, gri, bleu)

Mango: neutre dar versatile pentru nu are chef sa se streseze cu asortarea. Pornesc de la 99,99 lei . Sunt disponibile in Bucuresti Mall.

Zara . Rosie sau neagra, costa 69.90 lei. Model disponibil in Bucuresti Mall.

WareWare, de Adina Grapa. Delicioasa paleta cromatica, impecabila constructia si finisajele. Le puteti comanda via facebook sau le cumparati la targurile din perioada urmatoare.

Sepala, de Mihaela Glavan. Unisex si foarte cool. Costa 450 de lei, o puteti comanda aici.

 

Borsete Metallic, la Upside Down. Colorate, sport si simpatice. Costa 120 lei, le gasiti aici.
Credit foto: pinterest.com, wikipedia.com, shop-mango.com, zara.com, mihaelaglavan.ro, bumbagr.com, iannadesign.ro, upside-down.ro

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *