Jeansii sunt hainele noi ale imparatului

Ati auzit de mom jeans si dad jeans, de boyfriend si girlfriend jeans, de skinny jeans si wide-leg jeans, de bootcut jeans si cigarette jeans, de low-rise jeans si hipster jeans, de kickflared jeans si de jeggings, de destroyed jeans si trouser jeans... Adaugati, va rog, in vocabularul vostru stilistic si pe lista „hainelor de care nu stiati ca exista si de care, de fapt, chiar nu aveti nevoie” cea mai noua varianta, cireasa de pe tort: jeansii invizibili. Nu vi se pare o idee geniala? Fantastica, fabuloasa si fenomenala, sa fiu sincera. Un fel de „hainele noi ale imparatului”. Doar ca aceea era o poveste, iar asta e realitate. Jeansii invizibili exista si sunt un cosmar (stilistic, dar nu numai).

Nu si daca esti Kendall Jenner. Pentru moment, modelina de 21 de ani face pionierat stilistic. O putem numi chiar o adevarata deschizatoare de drumuri noi pentru ca, dupa cum observati in fotografia de mai jos, a iesit sub soarele Los Angeles-ului purtand o pereche de jeansi eviscerati, din ei ramanand doar betelia, turul, buzunarele, tivul si 2 benzi laterale care unesc partea de sus cu materialul din jurul gleznelor. Sigur, as putea spune ca de fapt purta o pereche de cut-offs. Doar ca nu asta purta…

In fine, va inteleg pe deplin daca la momentul asta dati de toti peretii cu dispozitivul de pe care imi cititi articolul, intr-un soi de criza de furie si indignare, care incepe cu „WTF!” si se incheie cu „ce mama naibii au de-a face tampeniile de alegeri stilistice ale unei tipe de 21 de ani cu mine”! Nu va invinovatesc, dar mai aveti putintica rabdare. Pentru ca, desi jeansii invizibili inca nu se pot cumpara in magazinele din Romania, chestiunea tine doar de timp. Si va mai spun inca un lucru: anul asta, jeansii devin din ce in ce mai bizari.

Socanti. Abracadabranti. Totalmente nepractici. Subiect de gluma – si/ sau, la fel de posibil, o pacaleala pe seama consumatorilor si consumatoarelor de moda, dispusi sa cumpere absolut orice, fara ratiune sau discernamant. Nu e nevoie sa ma credeti pe cuvant, dovezile sunt pretutindeni, in jurul nostru, cum spunea Mulder.

Incep cu un model de jeansi cropped si cu talie inalta de la Topshop, a caror denumire este „The Clear Panel Mom Jeans”. Detaliul care ii diferentiaza de orice alti jeansi sunt cele 2 petice din plastic transparent aplicate la genunchi. Ma straduiesc sa imi imaginez daca exista vreo femeie care vede blugii astia, ii probeaza si gandeste: „yessss, in sfarsit niste jeansi care imi accentueaza cea mai sexy si neasteptata zona a corpului meu de sirena, genunchii!” Initial as fi zis „nu, nu exista”, dar intamplarea face ca acum 2 saptamani, cand ma documentam pentru acest articol, jeansii respectivi erau sold out. Intre timp au reaparut pe stoc. Ceea ce inseamna ca exista nimfe si sirene doritoare de jeansi cu genunchiere din plastic…

Incurajati de succesul primului model, Topshop a mers un pas mai departe. A lansat varianta upgraded: o pereche de jeansi croiti in intregime din plastic. Singurele detalii care sugereaza ca e vorba de o pereche de pantaloni sunt cusaturile cu ata alba. Inca o data, brigada celor care susura „heeei, ia sa va arat ce culoare are azi lenjeria mea intima, nu sunt eu cea mai cool queen and sexy b*&tch?” e mai numeroasa decat ati crede. Jeansii astia apareau sold-out pe siteul Topshop la doar o zi dupa ce fusesera prezentati. Bonus, Topshop oferea si recomandari stilistice celor care se blocau la styling: „ideal as a statement piece for a festival or costume party, take the look to the extreme with a bikini and sequin jacket or dress down, layered under an oversized jumper or asymmetric hem dress”. Bal mascat, intr-adevar.

Las deoparte, pentru un paragraf, jeansii cu si din plastic, pentru ca nu as vrea sa ramaneti cu o impresie gresita. Respectiv: doar femeile sunt credule si cumpara astfel de idiotenii. Va povestesc, in doua-trei randuri, despre Barracuda si jeansii lor cu croiala dreapta. Sunt pentru barbati. Si sunt murdariti cu noroi. Ma rog, sunt pete de vopsea care imita noroiul. Destinati, posibil, celor care nu au ajuns la Coachella, Glastonbury sau Electric Castle, dar care vor sa transmita acelasi vibe de gagiu cool, bransat la nou dar care nu face caz de asta. Ar fi chiar amuzanti, daca nu ar costa 425 lire sterline perechea. Si ei sunt sold-out, calmati-va.

Tot in categoria „circ” sunt jeansii cu nasturi si fermoare laterale de la Missguided. Citisem undeva ca ideea de la care s-a plecat a fost cea a salopetelor de bebelusi, care au butoniere intre picioare. Nu comentez cu voce tare, dar nu ma pot abtine si intreb: de ce ar dori sau ar avea nevoie o femeie adulta sa isi desfaca jeansii pe lateral, de sus pana jos? Daca vrei sa iti expui picioarele, nu e mai simplu sa imbraci niste cut-offs (poate chiar cei purtati de Kendall)?

Ma uit prin reviste, pe siteuri, pe bloguri si imi dau seama ca visez cu ochii deschisi la o pereche simpla dar moderna de jeansi. O pereche bleu, gri sau indigo. O pereche pe care sa nu o consider o atrocitate estetica. O pereche de jeansi asupra carora s-a intervenit cu minima creativitate pentru un twist simpatic si purtabil, asa cum a fost cazul modelelor de jeansi cu tiv asimetric, nefinisat.

Si pentru ca tot am ajuns la jeansii cu tivuri nefinisate: trendul blugilor raw-hems/ stepped hems a fost pornita de Vetements. Tot ei sunt de blamat si pentru nebuniile despre care am scris mai sus. Daca Demna Gvasalia ar trimite tuturor fashion influencerilor cate un training roz fucsia din catifea, cum erau cele de la Juicy Couture, am certitudinea ca am fi martorele unui reviriment al sus-numitelor traininguri. Nu e nevoie sa ma credeti pe cuvant; va spun doar ca Vetements au relansat monstruozitatile din catifea la suprapret, ca pentru IT girls, ii gasiti pe Net-A-Porter: 1,590€ pentru hanorac si pantaloni; 890€ pentru pantaloni, 690€ pentru hanoracul separat, 540€ pentru top si 1,750€ daca il preferati in forma de salopeta. There you go.

Inchei intr-o nota aberant-optimista. Avand in vedere ca mapamondul este plin de femei care vor cheltui cu usurinta peste 1,500€ ca sa arate ca Paris Hilton sau Britney Spears prin 2003, voi pune pariu ca cea mai noua colaborare dintre Vetements si Levi’s va fi un best-seller. Vorbesc despre acei jeansi cu fermoare la spate: doua fermoare coboara de-a lungul picioarelor, asa cum ar face-o cusatura unui dres sexy, iar un al treilea fermoar se strecoara, well, intre fese. Evident, pentru momente de reala disperare fiziologica. La fel de evident, costa 1,450€.

Stiu ca moda inseamna creativitate, imaginatie, inovatie in design si tehnologie textila, modificarea modelelor de estetica, jocuri de gen, testarea zonelor de confort personal si stilistic. In exemplele de mai sus am sentimentul ca s-a mers prea departe, intr-o directie in care ridicolul si kitschul sunt standardul, iar consumerismul este in egala masura adulat si pedepsit. Jeansii, candva cei mai simpli si practici pantaloni ai oricarei garderobe, au capatat statut de obiect-cult. Ce vremuri „extraordinare” traim…

Comentati, vorba reclamei? 🙂

Fotografii: topshop.com; net-a-porter.com, mytheresa.com, nordstrom.com, pinterest.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

6 comentarii la acest post

  1. 1
    Cristiana says:

    Am murit de ras. Cand am vazut poza cu Kendal cautam deja blugii de plastic (de ce se numesc blugi daca sunt de plastic?!) de la Topshop, ca sa pun linkul aici. Trebuie sa mai scrii articole de genul asta, pentru ca sunt foarte „refreshing” :). Eu cred ca blugii aia de la Vetements + Levis sunt de festival! In sfarsit ne putem face si noi nevoile din picioare! A dream come true! 🙂

  2. 2
    Diana says:

    Am ras copios. Imi place remarca „consumerismul este in egala masura adulat si pedepsit.”
    Desi tendinta imi pare o extrema, m-a dus cu gandul la vremurile cand nu aveam destui bani in buzunar pentru garderoba, iar cand aveam nevoie de ceva imi era extrem de greu sa gasesc un articol decent, majoritatea la acele preturi epatand prin kitschi si prost gust. Din fericire am depasit etapa financiara a adolescentei, si ni se ofera inca suficiente optiuni de stil si decenta, la indeamana tuturor. Depinde de noi cum asimilam moda.

  3. 3
    Teodora says:

    Mwahahahahha =)))) Uite un nou capitol unde vreau sa fiu mai de moda veche si sa port jeansi care chiar sunt jeansi.

  4. 4
    Mariana RAICIU says:

    Mi-a placut mult articolul! Total de acord cu concluzia de final.

  5. 5
    Iepurila says:

    Exista un roman dystopic al lui Gary Shteingart, numit Super Sad Love Story, in care el isi imagineaza exact acesti jeans, numiti de el onion skins.
    Din pacate romanul se termina prost, societatea consumerista americana se prabuseste spectaculos.
    Life imitating art

  6. 6
    Violeta says:

    Ceva mai de prost gust si ridicol nu cred ca am vazut in ultimul timp! E bine ca ai atras atentia ca se depaseste limita – asa este. Si daca e sa fiu mai radicala, mi se pare si o insulta la adresa bunului gust si a elegantei. Dar nu cumva „gusturile obosite” ale unora incurajeaza aceste porcarii vestimentare? Ma intreb daca in Romania vor „prinde” , desi spiritul de imitatie de care dam dovada, ca popor, nu se indreapta mai niciodata catre pozitiv si frumos, din contra. Deci cu atat mai mult sunt necesare lectiile tale de stil!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *