In culisele unei prezentari de moda

Ca spectator, o prezentare de moda bine produsa iti lasa impresia unui eveniment relativ simplu. In culise insa este intr-un haos organizat.

Sub anumite aspecte, un show de moda – fie ca este a unui designer sau a unei promotii de studenti la Design Vestimentar, a unui singur retailer sau a unei locatii de shopping, cu scopul de a promova o colectie nou-lansata, a dinamiza un alt eveniment sau a strange bani pentru o cauza nobila, ca este organizat intr-o vila somptuoasa sau intr-o sala oarecare – se supune acelorasi reguli de baza.

In toate cazurile de mai sus, atunci cand primesti drept sarcina organizarea unei prezentari de moda ai nevoie (minimum) de: o locatie, o agentie de modelling, o echipa formata din cativa make-up artisti si hair-stylisti, de cel putin un fotograf, furnizori pentru lumini, muzica, sunet, decoruri, o echipa de PR, paza… pe langa, evident, o echipa de stilisti-asistenti si o sursa pentru vestimentatie (magazine, un atelier samd)! Mai mult decat o secventa logica, organizarea inseamna o serie de pasi care se fac simultan: bugetul se discuta in paralel cu dezvoltarea unui concept board, castingul se face in acelasi timp cu gasirea locatiei…

Organizarea si coordonarea „haosului” este absolut esentiala si nu, nu este deloc un aspect „glamorous”. Inseamna efort intelectual si fizic, sincronizare si coordonare, memorie vizuala, buna gestionare a timpului tuturor, ore lungi de munca, nervi intinsi la maximum. Prezentarea trebuie sa fie o dovada a creativitatii designerilor si stilistilor, o exemplificare a viziunii estetice a sezonului pentru brandurile implicate, dar trebuie sa fie un spectacol scurt, usor de urmarit, fascinant, corect construit. Ideal, totul trebuie sa curga fara cusur: manechinele sa isi stie intrarile iar pasii lor sa urmeze ritmul muzicii, flashurile aparatelor de fotografiat sa straluceasca simultan, hainele sa fie pregatite in culise ca sa nu existe momente moarte. Totul trebuie sa se desfasoare in maximum jumatate de ora, desi pregatirile pentru un astfel de eveniment pot dura saptamani.

Ca tot veni vorba, saptamana trecuta am coordonat o prezentare de moda fulger, pentru AFI Cotroceni, pe care am realizat-o impreuna cu o echipa de 5 viitoare stiliste, participante la cursul meu de Stilism & Tendinte de la Universul DallesGo. Si just for fun, am va trec rapid prin patru dintre etapele importante din backstage.

Pasul 1. Alegerea temei. Singurul element obligatoriu care trebuia inclus in fiecare tinuta era culoarea albastra, declinata in orice nuanta (programul de vacanta al AFI este „colorat” diferit in fiecare saptamana si trebuia sa semnalam cumva acest lucru). Intr-o prima faza am hotarat ca tinutele sa fie de vacanta, dar pentru ca fiecare stilista avea de creat cate 3 tinute am decis sa le grupam in tinute de plaja, tinute de calatorie si tinute pentru o seara de vara (cocktail, clubbing, cina al fresco…)

Pasul 2. Selectarea tinutelor. Agentia de modelling ne-a pus la dispozitie 12 modele (9 fete si 3 baieti), iar mall-ul ne-a facilitat accesul la colectiile magazinelor partenere (Stefanel, Tommy Hilfiger, Guy Laroche, Karen Millen, Reserved, Replay, Tom Tailor, Jack & Jones, Il Passo, Stacatto etc). Fiecare dintre cursante si-a ales cate trei manechine si, inarmate cu fisa fiecarei manechine, au plecat in magazine.

Intre noi fie vorba, aceasta e etapa cea mai dificila – sa asortezi mental topul X din magazinul 1 cu pantalonul Y din magazinul 3 si cu accesoriile Z din magazinul 5, dar sa tii minte si alte cateva variante posibile de vestimentatie, in eventualitatea ca in magazinele vizitate nu gasesti o piesa cu care sa o asortezi pe cea „de baza”… Asadar e vorba de a juxtapune corect piese din colectii diferite, dar care sa „declare” vizual o unitate cromatica, de tematica, de texturi, de croieli, de forme..

Pasul 3. Fittingul (si repetitia). Fiecare manechina este imbracata si fotografiata, tinuta este notata in detaliu pe o fisa (descrierea fiecarei piese, magazinul, marimea), sunt facute anumite ajustari (schimbare de accesorii sau a unei piese vestimentare, modificare de machiaj sau de coafura), iar apoi se decide ordinea intrarii in prezentare.

Pe cat de simplist suna, pe atat de complicat este. Cu 12 modele, 5 stilistice si un munte de haine si accesorii, totul trebuie pregatit pentru backstage, aranjat pe tinute dar si astfel incat nimic sa nu se rataceasca, iar manechinele sa aiba timp sa se schimbe pentru tinutele urmatoare. Nu in ultimul rand, se face o repetitie: modelele trebuie sa stie in ce ritm sa paseasca si pana in ce punct al scenei, unde sa se opreasca, cate secunde sa se lase fotografiate…

Pasul 4. Dupa prezentare. Acesta este cosmarul oricarui stilist. Toate hainele, accesoriile si incaltamintea sunt stranse, verificate individual (de pete de machiaj, transpiratie, posibile deteriorari) si conform listelor facute anterior, iar apoi pregatite pentru retur in magazine. Acesta este momentul in care descoperi o rochie de 2,000 de euro cu tivul rupt de un toc stiletto, o bluza alba din matase patata de ruj rosu, ochelarii de soare de 300 euro facuti farame pe jos si singurul colier „mostra” de la designerul invitat disparut! Nu a fost cazul de aceasta data, thank God! Cu agitatia de rigoare, toate hainele au fost verificate, grupate de branduri si trimise la magazine. La final, mai ca am deschis o sticla de sampanie 🙂

In sfarsit, mi-am rugat echipa sa impartaseasca in cateva cuvinte cum a fost pentru ele aceasta prima experienta de stilist backstage. Le dau cuvantul 🙂

Teodora
„Pentru mine, experienta de saptamana trecuta a fost prima de acest fel. In afara faptului ca am fost uimita sa descopar ca nu imi e imposibil sa bat la picior magazinele aproape 2 zile fara ca grozava mea compulsie de cumparare sa puna stapanire pe mine (nu am achizitionat decat o camasa pentru tata… presupun ca si aia se pune… ei bine, sunt si eu doar un om!), am fost foarte fericita sa pot experimenta ce inseamna sa fii stilist (desi fara stresul proceselor verbale, datului cu semnatura, deci, in mai putine cuvinte, fara o imensa responsabilitate).  A fost ceva nou, a fost un eveniment la care familia si prietenii au venit sa ma incurajeze mai ceva ca pe sportivii de la Jocurile Olimpice. Ce sa mai, a fost un eveniment in adevaratul sens al cuvantului, pe toate planurile! Acolo si aici, la mine in familie si in suflet.  Cat despre ce ar fi putut merge mai bine… Nu as schimba nimic din aceasta poveste, dar cel mai probabil pe viitor as avea grija unde sa pun la buna pastrare bratarile care se pot pierde usor!”

Mara
„A fost o sansa unica pentru mine, o studenta la cursurile de Stilism. Am invatat cat de important este sa iesi din zona ta de comfort si sa gandesti tinute care sa se potriveasca anumitor tipuri de evenimente, siluete si stiluri. Am invatat sa sa imi las imaginatia sa zboare, sa ma gandesc la un look inainte de a alege piese vestimentare – nu invers si am invatat sa iau decizii sub presiune.

Cand le-am vazut pe fete in tinutele mele, defiland, m-am simtit atat de mandra! Pe de alta parte, eram numai ochi si urechi la cei din jurul meu – spectatorii – asteptam cu infrigurare reactiile lor. Nu o sa uit niciodata aceasta experienta!”

Ana
„Am avut dintotdeauna un soft spot pentru tinute originale. In general, incerc sa creez combinatii de outfituri care sa surprinda cat mai bine personalitatea fiecaruia si, in acelasi timp, sa fie potrivite pentru contextele in care vor fi purtate.

Ma bucur ca am putut sa iau parte la acest proiect, fiind o postura in care nu m-am mai aflat pana acum – sa am acces la multe haine de la branduri de renume pentru a pune cap la cap tinute pe care, mai mult decat atat, sa le recomand eu.

Pe scurt, fete frumoase, haine minunate, combinatii fresh, colege entuziaste si o Irina foarte calma si mereu cu un sfat la indemana – a fost o combinatie perfecta, care mi-a oferit un boost de incredere si prin reactiile frumoase primite ulterior. Personal, sunt multumita ca am reusit sa creez trei tinute de vacanta care s-au legat bine intre ele la nivel de culoare, texturi si aplicatii (zic eu 🙂 ).

Pe viitor, sper sa am acces la cat mai multe oportunitati de acest fel pentru a capata din ce in ce mai multa experienta.”

Roxana
„Pot spune ca a fost o experinta noua de care m-am bucurat cu drag si care mi-a starnit creativitatea si entuziasmul. Ma bucur ca s-a ivit aceasta ocazie si promit ca data viitoare voi fi mai bine pregatita. 🙂 ”

Vanda
„Desi nu a fost prima mea experienta de acest gen, m-am bucurat foarte mult de adrenalina si agitatia situatiei. Nu mai lucrasem de mult timp si mi-am amintit cat este de intimidant sa intri in N magazine, care mai de care mai mari, cu 3 teme la dispozitie. Nu stii de unde sa incepi, la inceput te plimbi ca un copil printre rafturi, rasfoiesti umerasele, nu-ti place nimic, te superi, te enervezi, grabesti pasul… pana gasesti prima piesa de care te indragostesti! Apoi mai apar si pantofii, poate niste accesorii, se completeaza o tinuta… pana sa-ti dai seama ai reusit sa termini de compus toate tinutele.

A doua zi faci fitting-ul, iar in cateva minute este si prezentarea pe care o urmaresti cu emotie si… s-a terminat. Dar tu ramai cu un zambet larg si o senzatie foarte placuta. A fost genial! Abia astept sa repet experienta!”

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Fotografii: Silviu Mogosanu; pinterest.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii la acest post

  1. 1
    Emanuel I. says:

    Ce frumos!
    Bravo tie si fetelor, desigur!
    ;D

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.