Poveste de dragoste à la française: moda si Air France

Are legatura cu acel „je ne sais qui”. Fara echivoc, clar ca lumina zilei, uniformele stewardeselor de la Air France iti inspira eleganta: o eleganta rafinata si retinuta. Iar adevarul este ca, atunci cand ne gandim la stil, design si moda, ne gandim la Franta.

Ieri, Air France/ KLM Romania a anuntat lansarea, in premiera in Romania, a programului TOP 100, un pachet exclusiv de servicii pentru cei mai importanti clienti ai lor. Daca pentru jurnalistii din presa de business si turism din sala de la palatul Cesianu-Racovita aceasta era stirea zilei, pentru mine momentul important a fost altul: prezentarea celor 14 uniforme AF, create de celebri couturieri francezi de-a lungul ultimilor 80 de ani.

 

„Elegance in the sky” este, de fapt, o expozitie vie, itineranta, prezentata pentru a aniversa implinirea celor 80 de ani ai Air France.  Colectia de uniforme vintage face turul lumii timp de un an, iar oprirea de 24 de ore de la Bucuresti vine dupa Melbourne, Sidney, Singapore si Jakarta. Desfasurarea cronologica a uniformelor – albe, bleumarin, bleu ciel, bleu gris, roz, rosii -, devine in egala masura o oglinda pentru evolutia modei si a modului in care aviatia comerciala a interpretat rolul stewardeselor, imaginea feminitatii, stilul clasic frantuzesc.

In 1920, liniile aeriene se transformasera din simple calatorii utilitare in voiaje de placere, in care pasagerii erau tratati cu servicii si standarde pe care le-ar fi primit la bordul unei croaziere sau la un restaurant de lux, iar uniformele insotitorilor de zbor (nu existau inca stewardese, ci doar barmani) erau reinterpretari ale uniformelor din hoteluri. De aceea, cele doua tinute care au deschis prezentarea de moda AF au fost uniforme masculine, create in 1933: o uniforma complet alba, similara celor purtate de ofiterii din fortele navale, si inca una bleumarin.

In 1946, Air France recruteaza primele stewardese, iar taioarele lor, create in 1948 de casa de moda Georgette Rénal, poarta inca amprenta uniformelor militare din timpul Ocupatiei. Costumele lor bleumarin par sa ignore revolutia New Look aparuta cu un an inainte in moda si pastreaza intact spiritul anilor ’40: o fusta cu pliseuri late a carei lungime acopera genunchiul, jacheta semi-ajustata in talie cu revere scurte, o bluza din poplin alb si, drept accesorii, berete decorate cu simbolul Air France (un calut de mare cu aripi, brodat din fir argintiu).

Uniformele Air France in anii '40 si '50: stanga Georgette Rénal; dreapta Georgette de Treze

Un deceniu mai tarziu, in anii ’50, cand Air France inaugureaza zborurile transatlantice, uniformele se modernizeaza. Responsabila cu redesenarea uniformelor este Georgette de Tréze care, in 1951, introduce o croiala mai feminina, silueta de clepsidra a unui sacou foarte cambrat, o fusta conica si o bluza alba cu guler rotund. Este si momentul cand stewardesele au avut doua versiuni pentru taior: de vara si de iarna.

Cativa ani mai tarziu, in 1955, colaborarea cu Maison Virginie inseamna ca in garderoba de vara a stewardeselor isi face intrarea o rochie bleu ciel din tergal subtire, cu pliseuri discrete, purtata cu o curea subtire in talie si o bereta asortata. Acesta a fost, de fapt, un model de rochie propus pentru zborurile catre tarile calde, iar materialul subtire si usor de intretinut al rochiei il facea ideal pentru contextul in care aerul conditionat nu exista.

Anii ’60 marcheaza inceputul adevaratelor colaborari dintre Air France si industria modei. Sunt introduse primele avioane Boeing 707 si Caravelle in flota liniei aeriene, si astfel apare necesitatea ca uniformele sa fie adaptate pentru a inlesni miscarile corpului, fara a sacrifica eleganta si rafinamentul. In 1963, casa de moda Christian Dior este aleasa pentru a regandi noile uniforme, ultra-feminine, cu detalii sic dar totusi functionale: o rochie albastru deschis pentru vara, purtata cu un cordon japonez si un taior albastru inchis, asortat cu o bluza alba si o bereta decorata cu simbolul Air France, ambele accesorizate cu manusi albe din piele intoarsa.

Uniforme Dior pentru Air France

In 1969, Cristobal Balenciaga propune doua variante de uniforme couture, din tergal si lana: un costum pentru vara, in nuante de roz si bleu deschis, si un taior pentru iarna, in culoarea definitorie pentru Air France, bleumarin. Alaturi de uniforma, stewardesele primeau accesorii potrivite tinutelor: genti, incaltaminte (escarpeni bleumarin si cizme Darchamps), manusi albe din bumbac.

Uniformele Balenciaga din anii '60

uniforme Balenciaga

 Anii ’70 inseamna introducerea noului Concorde si, o data cu acesta, o abordare cu totul noua a tinutelor de la bord. Air France cere opinia propriului personal in alegerea designului pentru noil uniforme, si incepe colaborari cu trei case de moda diferite: Carven, Nina Ricci si Madame Gres. Astfel, stewardesele au acum la dispozitie o garderoba – nu doar o singura uniforma – cu piese separate si accesorii, pe care fiecare le putea combina dupa bunul plac. In aceasta perioada se renunta la culorile traditionale (bleumarin si alb) si sunt propuse piese in bleu si rosu, rochiile incep sa aiba maneci scurte si pliseuri soleil.

Acelasi lucru se intampla spre sfarsitul anilor ’80. Casele de moda Nina Ricci, Louis Ferraud si Carven reinnoiesc look-ul stewardeselor de pe zborurile Air France. Rochiile de vara de la Louis Ferraud sunt din bumbac si poliester, in nuante pastelate de galben deschis, bleu si roz, au buzunare din satin cu dungi, animate de esarfe-lavaliera cu imprimeuri in dungi. Rochiile Fregate si taioarele Quator de iarna si costumele Dauphin de vara, create de casa de moda Carven au devenit, din 1987, preferatele stewardeselor de la Air France.

 

Uniforme Louis Ferraud

Uniforme Carven

Uniforme Carven si Louis Ferraud, anii '80

Atat de mult, incat acestea au ramas uniforma-vedeta timp de aproape 20 de ani, pana la introducerea noii uniforme oficiale, create de Christian Lacroix in 2005.

In stilul sau caracteristic, Lacroix dus uniformele companiei la un cu totul alt nivel si a introdus peste 100 de piese care pot fi combinate – de la mantouri si esarfe, la rochii, sacouri, berete, pantofi. Paleta cromatica de baza a ramas aceeasi: albastrul inchis si albastrul cenusiu, dar pe alocuri apar imprimeuri discrete si rosul (cordoane cu funde mari, manusi din piele samd).

Am sa inchei rotund, pentru a avea o imagine de ansamblu a colaborarilor dintre moda si linii aeriene comerciale. Zilele trecute, Vivienne Westwood si-a anuntat implicarea in redesenarea uniformelor personalului de zbor de la Virgin Atlantic, din 2005 Korean Airlines isi imbraca stewardesele in taioare bleu-turcoaz, semnate Gianfranco Ferre, Emilio Pucci si Halston Heritage au creat, la un anumit moment, uniformele pentru defuncta companie aeriana Braniff Airlines, Giorgio Armani este creatorul uniformelor de la Alitalia si Nina Ricci pentru Cathay Pacific, iar echipajele Singapore Airlines poarta o versiune actualizata a uniformelor create in 1964 de Pierre Balmain.

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Fotografii: corporate.airfrance.com, pinterest.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.