De ce facem shopping

Motivatiile comportamentelor umane sunt absolut fascinante. Filosofi, scriitori, psihologi, pedagogi, medici, politicieni, actori, sefi, parinti, soti, marketeri, antreprenori s-au intrebat ce ne face sa actionam sau sa reactionam intr-un anume mod. De fapt, nu-mi dau seama daca exista vreun domeniu umanist in care intelegerea comportamentului uman nu este relevant, ca sa nu spun esential.

In urma cu cateva saptamani am descoperit pe Ted.com un discurs al lui Anthony Robbins, care identificase 6 nevoi emotionale umane (nu au legatura cu clasica Piramida a lui Maslow) si le explica intr-un mod plastic, coerent si inteligent. M-a pus pe ganduri discursul lui, si atat l-am analizat si disecat incat am reusit sa gasesc paralele intre cele sase nevoi si comportamentul nostru la shopping.*

Luate in ordine aleatorie, cele 6 nevoi umane sunt: siguranta (certitudinea, confortul); varietatea (diversitatea, surpriza, neprevazutul, provocarea); importanta (insemnatatea, semnificatia, unicitatea); dezvoltarea (evolutia spirituala, intelectuala, emotionala); contributia (aportul, participarea); conexiunea (iubirea, apartenenta).

*ca lucrurile sa fie clare: nici un psiholog nu a verificat concluziile la care am ajuns, ceea ce scriu mai jos este pur si simplu rezultatul unui exercitiu de gandire. Voi sa imi spuneti daca va regasiti in el…

Siguranta (certitudinea) si shoppingul

Daca nevoia de siguranta este centrala pentru o persoana, atunci shoppingul (si mai ales shoppingul exagerat) poate implini aceasta nevoie. Magazinele sunt intotdeauna acolo, nu dispar niciodata toate mallurile, nu se inchid brusc toate magazinele, buticurile, siteurile de e-commerce! Nu exista grija disparitiei lor de pe planeta, nu se pune problema sa te refuze ca client sau sa iti inchida usa in nas.

Pentru persoanele in a caror viata exista multe zone de nesiguranta – tranzitii importante in viata de tipul schimbari de cariera, mutari geografice sau chiar mutari dintr-o casa in alta, rupturi ale unor relatii personale importante, plecarea copiilor de acasa, imbolnavirea unui parinte sau a partenerului de viata, criza de varsta mijlocie – , shoppingul poate parea o varianta linistitoare. Nu este vorba de comoditate, ci de acel „ceva” despre care stii ca iti este la indemana, neschimbat.

Varietatea (diversitatea) si shoppingul

Shoppingul implineste nevoia multora de noutate, de diversitate. La urma urmei, mediul de retail este suprasaturat de stimuli: vitrine, culori, texturi, reclame, preturi atragatoare, colectii editie limitata, tendinte! Ai ce sa atingi, ce sa mirosi, ce sa auzi! Interactionezi cu nenumarate persoane: porti conversatii cu o vanzatoare, schimbi pareri cu vecina de la cabina de proba, zambesti domnului de la casa de marcat!

Plictiseala este unul din principalele motive pentru care femeile fac cumparaturi. And that’s the truth. Femeile simt o nevoie de diversitate, de stimulare, de neprevazut pe care nu stiu unde altundeva o pot gasi – cu aceeasi usurinta si repeziciune! De aceea, shoppingul pare solutia pentru momentele de plictiseala. Din pacate, este si o injectie al carei efect trece la fel de rapid – uneori abia ce ai iesit pe usa magazinului sau pana ai pus pungile in portbagaj, alteori cand ajungi acasa.

Importanta (semnificatia) si shoppingul

Shoppingul – mai ales cel facut obsesiv, excesiv – creaza asa-zise drame in viata unor femei. „Nu pot sa traiesc fara acea pereche de pantofi.” „Mor daca nu imi iau geanta aceea!” „N-am dormit trei nopti gandindu-ma la rochia lasata in magazin.” O sesiune de cumparaturi marcheaza ziua intr-un anume fel, da nastere unui subiect de conversatiei, pune femeia respectiva in centrul atentiei. Este vorba despre ea, ea, ea si despre mai mult, mai mult, mai mult.

Femeile pentru care nevoia semnificatiei joaca un rol important in viata lor fac shopping in cautarea rochiei perfecte, a tinutei desavarsite, stiti voi despre care vorbesc: cea care ne completeaza perfect. Shoppingul le va pune, pentru scurt timp, in lumina reflectoarelor, le ajuta sa se simte importante, unice, speciale. Shoppingul le poate face sa se simta mai vizibile.

Urmatoarele trei nevoi, maine 🙂

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Sursa foto: pinterest.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii la acest post

  1. 1
    Maria says:

    Interesanta abordarea dupa video-ul lui Tony. Nu m-am gandit din perspectiva asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.